ניהול סיכוניםממונה בטיחות אשניהול בטיחות וגיהות בענף הבנייההבטיחות שלך זו המקצועיות שלנו...הדרכות בטיחות

ארגונומיה


יועץ ארגונומיה

מהי ארגונומיה?
ארגונומיה היא מדע העוסק בקשר שבין האדם, מטלותיו וסביבת העבודה שלו.
מקור השם הוא בלטינית. ERGON = עבודה, NOMOS = חוק, כלומר – כיצד יש לעבוד?
מטרת העוסקים בארגונומיה היא לשמור על בריאות העובד, ע"י הפחתת פגיעות ונזקים הנגרמים מעבודה לא נכונה.
כדי להשיג את התוצאה המיטבית יש לקחת בחשבון את כל המרכיבים של כל אחד משלושת הגורמים. בסביבת העבודה בוחנים למשל את עמדת העבודה, טמפרטורה, רעש, תאורה ועוד. במטלה בודקים מהן המשימות המוטלות על העובד? במה הן כרוכות? עובד בניין הסוחב משא כבר, או מסייד ברוב שעות עבודתו, גננת המרימה ילדים, מחתלת ומתכופפת, מוכרת בחנות אשר עומדת רוב היום מקפלת ותולה בגדים וכן הלאה. גם מידת הלחץ והדחיפות בעבודה נלקחת בחשבון; ובאשר לאדם – בוחנים את מאפייניו: גובה, ימני או שמאלי, האם מרכיב משקפיים ועוד.
בעזרת כל המידע, ניתן להתאים את הסביבה לאדם ולמטלותיו בצורה מיטבית.
בארגונומיה מעורבים מקצועות רבים – מתחום הבריאות (רופאים, אחיות, פיזיותרפיסטים, מרפאות בעיסוק), מתחום הייצור (מעצבי מוצר, גרפיקאים, מהנדסים ועוד) ומתחום מדעי החברה (פסיכולוגיה, סוציולוגיה ועוד). כל אחד מביא עמו את הפן המיוחד לו ותורם רובד להבנה ושיפור הנושא המורכב של בריאות האדם בעבודה.
 
איך ארגונומיה משפיעה עלינו?
אורח החיים המודרני שלנו דורש מרובינו עבודה ברוב שעות היום ולעיתים קרובות אנו מוצאים את עצמנו צמודים לכיסא ולמחשב שעות ארוכות. עבודה מסוג זה אמנם אינה נחשבת כעבודה פיזית, אך יוצרת עומסים לא פשוטים על גופנו.
בדרך כלל, המושג ייעוץ ארגונומי מתקשר לעבודה משרדית ומול מחשב. עם זאת, זה אינו המצב היחיד שדורש ייעוץ ארגונומי. גם נהגי אוטובוס ומוניות, טייסים, עובדי חקלאות, קופאיות, עובדי בניין, מורים וגננות, שגרה הכוללת נהיגה ארוכה לעבודה (מעל חצי שעה לכל כיוון), טיפול בתינוקות, עבודות בית וכו' – מורכבות מפעולות שגרתיות שעלולות להזיק לנו.
משימות אלו מורכבות מתנועות חוזרניות: להזיז את העכבר ולהקליד על המקלדת, להעמיס משא על מכונית ולפרוק אותו וחוזר חלילה, לענות לטלפונים, להכין אוכל, לקפל בגדים וכדומה. תנועות חוזרניות הן פעולות שהתדירות הגבוהה שלהן יוצרת עומס ונזק על הגוף. כל פעולה, קלה ככל שתהיה, אשר נעשית לאורך זמן גורמת לנזקים מיקרוסקופיים לרקמות, ואם לא נאפשר לגוף זמן מנוחה והתחדשות, נתחיל לסבול ממתח וכאב.

היתרונות של ייעוץ ארגונומי לעובדים
עובדים אשר עברו ייעוץ ארגונומי במקום עבודתם מדווחים על תחושת העצמה עצמית. הם לומדים עקרונות עבודה נכונים אותם הם יכולים ליישם גם בביתם ועבוד בני משפחתם.
מחקרים מראים כי שביעות הרצון של העובדים ממקום עבודתם משתפרת לאחר קבלת ייעוץ ארגונומי, מאחר שהם נוכחים כי ההנהלה מגלה עניין בתנאי עבודתם ומוכנה להשקיע זמן ומשאבים בשיפורם. יש חשיבות רבה לכך שהעובדים נוכחים כי ההנהלה דואגת גם לעובדים, ולא רק לתוצר העבודה שלהם. בנוסף, משתפרת תחושת השליטה של העובד, מאחר והוא יודע כיצד לבצע את השינויים הדרושים לעבודה נוחה ובריאה יותר.
סביבת עבודה מותאמת ארגונומית ועובד אשר יודע כיצד לעבוד בה נכון יוצרים עובד אשר מסוגל להפחית כאבים ולמנוע נזקים עתידיים.
 
היתרונות של ייעוץ ארגונומי לארגון
בשנת 2000 שילם הביטוח הלאומי בישראל 180 מיליון ₪ בגין פגיעות ארגונומיות בחלק הגוף העליון. פגיעות אלו גרמו באותה שנה ל- 1.2 מיליון ימי עבודה אבודים, ובכך אנו לא שונים מכלל העולם המערבי. בכל הארצות המפותחות מתקיימות תכניות ארגונומיות במקומות העבודה, מאחר והנזקים שנגרמים לתעשייה ולמשק הם רבים וכפי שהוכח, ניתנים למניעה. מחקרים רבים בעולם מוכיחים כי לאחר ייעוץ ארגונומי ניתן לראות:
– ירידה באחוזי הפגיעה המדווחים על ידי עובדים
– הפחתה בימי מחלה והיעדרויות
– ירידה בעלות ההכשרה של עובדים חדשים (במקום אלו שנפגעו)
– שיפור ביעילות העובדים
– הפחתה בטעויות
– עלייה בשביעות רצון העובד ממקום העבודה
– ירידה בשחיקה
 
למה ארגונומיה חשובה לנו?
כאשר אנו חווים כאבים, אנו בעצם מקבלים איתותים מגופנו, אשר רומז לנו כי אנו עושים משהו שאינו נכון. אם נתעלם מכך, מתוך מחשבה שזה חלק בלתי נפרד מיום העבודה שלנו, עלולים להתפתח נזקים חמורים יותר כגון דלקות גידים, חולשת שרירים, פריצות דיסק ועוד.
כל אלו נקראים בספרות המקצועית בשמות שונים – (RSI (Repetitive Strain Injury ולפעמים גם CTD (cumulative trauma disorder), אך המשמעות זהה: פציעות קטנות המצטברות לנזק גדול בשל חוסר זמן התאוששות מספק של הגוף. אלו בעצם פגיעות שחיקה והדרך הטובה ביותר לטפל בשחיקה היא למנוע אותה מלכתחילה.
על ידי התאמה של סביבת העבודה באמצעות ייעוץ ארגונומי ניתן להתאים את הסביבה לעובד (מידותיו, משימותיו ועוד), ללמדו כיצד לעבוד נכון בתנאים הקיימים ומתי לבצע הפסקות ותרגילי שחרור קלים. בעזרת כל אלו, יחווה העובד יום עבודה פורה, יעיל ומהנה, ללא אי נוחות וכאבים המסיחים את הדעת. אל דאגה – זה ממש לא מאוחר גם עבור מי שכבר החל לסבול מכאבים קלים, צוואר תפוס, גב כואב, כאבי ראש ודומיהם, זו אינה גזירה משמיים וברוב המקרים הפתרונות בסיסיים ומספקים מענה מצוין.
בעת הייעוץ, חשוב לשתף את היועץ בכאבים שהופיעו על מנת לאפשר לו למצוא את הפתרונות המיטביים לכל עובד.

 
מה מתבצע במהלך ייעוץ ארגונומי?
היועץ מוזמן על ידי המעסיק כדי לשפר את תנאי העבודה של העובדים.
ברוב המקרים, מתבצע סיור ראשוני במקום, המאפשר ליועץ להתרשם מתנאי העבודה ולהכין תכנית פעולה שתהיה אפקטיבית לעובדים ומקובלת על ההנהלה שמלווה את התהליך.
לפני ביצוע הייעוץ הפרטני מומלץ לקיים הרצאה לעובדים. בהרצאה הם לומדים מהי ארגונומיה, כיצד זה נוגע להם ומה הם יכולים לעשות בנושא בעבודה ובבית. מטרה חשובה נוספת של הרצאת הפתיחה היא גיוס העובדים לתהליך ושיפור מחויבותם לשינוי המתקרב.
חשוב לזכור, כי אנו שבויים בהרגלי עבודה ולעיתים קשה לנו להתנתק מהם. לעיתים איננו מבינים את הקשר בין הרגלי העבודה שלנו לכאבים שמופיעים בהמשך יום העבודה או אחריו.
לעיתים, גם אם אנו מזהים את הבעיות שנגרמות לנו ויודעים מה דרוש למניעתן, קשה לנו לשנות את ההרגלים הטבועים בנו כה עמוק, על מנת להטיב עם עצמנו. כולנו יודעים שלאחר ישיבה ממושכת, כאשר אנחנו מתחילים לזוז בכיסא בחוסר נוחות, כדאי לקום ולמתוח את הגב, אך אנו מרוכזים במשימות המוטלות עלינו ודוחים זאת ל"אחר כך".
הדגשת נושאים אלו בהרצאה תומכת בהתנעת התהליך ומקלה על הטמעת השינויים. לאחר ההרצאה, עובר היועץ בין עמדות העבודה, צופה בעובדים ובוחן את הבעיות המצריכות טיפול. בהנחיית היועץ, העובד לומד לשנות את הדרוש (גובה כסא, מיקום מסך וכו') ואת צורת העבודה הנכונה.
בנוסף ובמידת הצורך, ניתן להתאים תרגילי שחרור לשעות העבודה.

 
תפריט דף הבית טלפון